Als anys vuitanta pràcticament ningú s’imaginava que el Berguedà podria arribar a convertir-se en una comarca turística, mentre que avui aquest sector és un dels motors de l’economia del territori, segons l’actualització del 2013 de l’Estudi impacte econòmic de l’activitat turística al Berguedà, presentat el 17 de desembre al Consell Comarcal del Berguedà.
En aquesta actualització, confeccionada pel Gabinet d’Estudis Econòmics, es destaca que l’any 2012, al Berguedà s’hi va realitzar una despesa turística de 80,5 milions d’euros i que les activitats turístiques al Berguedà han generat un PIB valorat en uns 50,1 milions d’euros, el que significa un 7,1% de l’economia comarcal i, a nivell laboral, prop de 1.000 llocs de treball, el que representa al voltant del 9,8% del total de l’ocupació localitzada a la comarca.
En aquest sentit, l’impacte econòmic del turisme és molt important, ja que representa un 7,1% de l’economia del Berguedà, un percentatge molt superior al que es dóna en altres comarques d’interior com Osona o l’Alt Penedès.
Tot i que el Berguedà està ben posicionat en turisme de natura, d’actiu i esportiu, de patrimoni industrial, té el repte important de la internacionalització i millorar la presència del turisme estranger que actualment suposa un percentatge molt baix del total de turistes.
Pel que fa l’enquesta EDDETUR 2013, que analitza el perfil dels turistes i visitants de la província de Barcelona, el Berguedà es caracteritza per tenir un turista que viatge en família, prioritàriament jove i sobretot que ve de la província de Barcelona. A més a més, destaca l’increment de pernoctacions de cap de setmana, tot i que disminueix la despesa mitjana que passa dels 56,80€ l’any 2012 als 46,43€ aquest any.
Sergi Roca, President de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà, ha valorat molt positivament poder disposar d’una eina quantitativa i d’anàlisi del sector turístic, ja que permetrà l’obtenció d’indicadors i avaluació de les inversions turístiques, com per exemple, l’Oficina Turística 24hores o la Central de Reserves. Alhora, ha volgut deixar clar la necessitat de treballar activament per potenciar el sector turístic i fer front als reptes de la internacionalització però, també, la capacitat de relligar l’activitat turística amb altres activitats econòmiques com l’agroalimentari i el tèxtil.
Per altra banda, el vicepresident primer de la Diputació de Barcelona i Alcalde de Cercs, Ferran Civil, ha destacat les bones perspectives de creixement del sector turístic del Berguedà, acompanyat amb un treball de promoció, de modernització i d’adaptació a les necessitats dels turistes i dels visitants. En aquest sentit, la Diputació de Barcelona està impulsant la marca turística Barcelona és molt més per poder aprofitar l’atractiu turístic de Barcelona cap a la resta de territoris de la província.
L’actualització 2013 de l’estudi d’impacte econòmic del turisme al Berguedà ha estat finançada per l’Àrea de Desenvolupament Econòmic Local de la Diputació de Barcelona i la Cambra de Comerç de Barcelona, amb la col•laboració del Consell Comarcal del Berguedà i de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà.