La comarca es constitueix com una entitat local de caràcter territorial formada per l’agrupació de municipis contigus, té personalitat jurídica pròpia i plena capacitat i autonomia per al compliment dels seus fins. El govern i l’administració de la comarca corresponen al Consell Comarcal.
Les comarques estan actualment regulades pel Decret legislatiu 4/2003, de 4 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’organització comarcal de Catalunya. La Llei estableix les competències dels consells comarcals que poden ser pròpies, delegades per la Generalitat o la Diputació i delegades pels municipis.
Els consells comarcals tenen com a principal funció ser una eina al servei del reequilibri territorial assegurar la prestació de serveis als municipis que per les seves característiques no poden disposar-ne. Han de vetllar pels interessos de la comarca i prestar serveis comarcals o supramunicipals. També poden coordinar serveis municipals entre ells i organitzar-ne de nous que no estiguin coberts pels governs locals.
Segons l’article 92. de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya
La comarca
1. La comarca es configura com a ens local amb personalitat jurídica pròpia i és formada per municipis per a la gestió de competències i serveis locals.
2. La creació, la modificació i la supressió de les comarques, i també l’establiment del règim jurídic d’aquests ens, són regulats per una llei del Parlament.
Les competències del Consell Comarcal segons Decret Legislatiu 4/2003 són les següents:
Article 25 . DL 4/2003
Assignació de competències
25.1 Correspon a la comarca l’exercici de les competències següents:
a) Les que li atribueix aquesta Llei en matèria de cooperació, assessorament i coordinació dels ajuntaments, d’acord amb el que estableix l’article 28.
b) Les que li atribueixin les lleis del Parlament. L’atribució de competències per lleis sectorials s’ha de fer tenint en compte la tipologia de les comarques, sens perjudici de l’atribució directa de competències als ajuntaments dels municipis que compleixin els requisits mínims de població, capacitat econòmica o capacitat de gestió, d’acord amb els criteris objectius que estableixin les mateixes lleis sectorials.
c) Les que li deleguin o li encarreguin de gestionar l’Administració de la Generalitat, la diputació corresponent, els municipis, les mancomunitats i les comunitats de municipis, i les organitzacions associatives d’ens locals regulades pels títols X i XI del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. Les delegacions o els encàrrecs de gestió han d’anar acompanyats de la transferència dels recursos necessaris per a exercir-los.
25.2 En l’àmbit de les seves competències, la comarca pot fer obres i prestar serveis, d’acord amb els requisits que estableix aquesta Llei.
Article 26. DL 4/2003
Principis de la prestació de serveis
26.1 Els consells comarcals han de vetllar perquè, en els municipis del seu àmbit territorial es duguin a terme, amb nivells de qualitat homogenis, els serveis, les activitats i les prestacions que, d’acord amb els articles 66 i 67 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, són de competència local.
26.2 L’efectivitat de la prestació homogènia dels serveis i la realització de les activitats i les prestacions d’àmbit local es regeixen pels principis de subsidiarietat i cooperació locals, complementarietat, suplència, associació, partenariat i participació ciutadana, que s’han de concretar en el programa d’actuació comarcal.
Article 28. DL 4/2003
Assistència i cooperació als municipis
28.1 Correspon a les comarques:
a) Prestar assistència tècnica, jurídica i econòmica als municipis.
b) Cooperar econòmicament en la realització de les obres, els serveis o les activitats dels municipis.
c) Garantir, subsidiàriament, la prestació dels serveis municipals obligatoris en els municipis que, per raó de llur població, no estan obligats a prestar-los.
d) Cooperar amb els municipis en l’establiment de nous serveis necessaris per al desenvolupament del territori.
e) Establir i coordinar, amb l’informe previ dels ajuntaments afectats, les infraestructures, els serveis i les actuacions d’àmbit supramunicipal.
28.2 En tot cas, la comarca ha d’exercir les funcions d’assistència i de cooperació que li corresponen tenint en compte les necessitats dels diferents municipis, tant pel que fa al nombre d’habitants com a la situació geogràfica o a llur tipologia quant a l’activitat econòmica predominant.