El ple del Consell Comarcal del Berguedà, celebrat aquest dimecres, ha aprovat el concurs del nou servei de recollida de residus a la comarca als 29 municipis que tenen delegades les seves competències a l’ens. D’una banda, preveu introduir millores als municipis on es realitza el porta a porta des de finals del 2018 i, per una altra banda, la implantació de contenidors d’accés controlat a la resta de municipis.
El febrer del 2023 es va aprovar licitar el nou model. Ara, una vegada resoltes les impugnacions i superada la tramitació legal corresponent, torna a sortir a concurs. El pressupost base de licitació és de 3.392.603,53 euros anuals (sense IVA). Es tracta d’un contracte d’una durada de vuit anys prorrogable a dos més. L’import global per aquest període és 39.354.200,94 euros ( (IVA exclòs).
El nou servei preveu instal·lar contenidors tancats per les quatre fraccions (orgànica, resta, paper i envasos) als següents municipis: Borredà, Capolat, Castell de L’Areny, Castellar de n’Hug, Castellar del Riu, l’Espunyola, Fígols, Gisclareny, Gósol, Montclar, Montmajor, La Nou de Berguedà, la Quar, Sagàs, Saldes, Sant Jaume de Frontanyà, Santa Maria de Merlès, Vallcebre i Viver i Serrateix. Es podran obrir per abocar-hi els residus amb un accés personalitzat per cada usuari amb una targeta magnètica. Hi haurà un total de 44 àrees on es concentraran els contenidors.
Les millores als municipis a on ja es fa el porta a porta consisteixen en un servei de neteja i revisió de les àrees d’emergència a cura del mateix equip de recollida. Els contenidors d’aquestes àrees deixaran de ser oberts i esdevindran d’accés personalitzat per a cada veí amb una targeta. Tampoc hi haurà les illetes físiques tal com han estat fins ara, ja que no seran tancades. D’altra banda, s’incorpora el servei de recollida de residus abandonats dins del nucli urbà i el porta a porta de baixa intensitat dels establiments rurals disseminats.
A més, el nou concurs permetrà implantar la recollida selectiva de matèria orgànica en els pobles on encara no està implantada al Berguedà, concretament a Borredà, Capolat, Castell de l’Areny, Castellar del Riu, Castellar de n’Hug, Fígols, L’Espunyola, Gisclareny, Gósol, Montclar, Montmajor, La Nou de Berguedà, La Quar, Sagàs, Saldes, Sant Jaume de Frontanyà, Santa Maria de Merlès, Vallcebre, Viver i Serrateix. En aquests municipis funciona de forma parcial el compostatge comunitari i domèstic.
Aquesta licitació és la més important econòmicament que fa el Consell Comarcal. Suposa fer un nou pas perquè el Berguedà es mantingui al capdamunt del rànquing de les comarques catalanes que més reciclen. De fet, la comarca sobrepassa l’objectiu fixat per la Unió Europea de cara el 2035 d’assolir un índex de reciclatge del 65%.
Un 70% de recollida selectiva de mitjana a la comarca
Els sistemes de recollida porta a porta i amb contenidors tancats tenen com a objectiu principal assolir elevats índexs de recollida selectiva, millorar la qualitat de totes les fraccions recollides selectivament al Berguedà. D’aquesta manera es redueix la quantitat de fracció resta que va a parar a l’abocador de manera que s’allarga la seva vida útil.
L’objectiu de recollida selectiva mitjana a tota la comarca és del 70% de les fraccions orgànica, envasos lleugers, paper/cartró, vidre i resta.
El concurs preveu gestionar de forma integral i a través d’un protocol específic, les àrees d’emergència (derivades de la recollida porta a porta), i les àrees de contenidors (derivades del servei de recollida amb contenidors tancats) per mantenir-les netes de tota mena de residus i que se’n documenti de forma exhaustiva el seu ús negligent.
La implantació dels sistemes de recollida d’alta eficiència com el que es vol implantar comporten una disminució de la generació final de residus per part de la població. Es preveu que un cop completat el nou model de recollida hi hagi una reducció de la generació de residus d’un 4% respecte de l’actual, a causa de la implantació dels contenidors tancats i a la millora de la gestió de la recollida porta a porta. D’acord amb les dades del 2022, la suma de les cinc fraccions de recollida va ser de 12.252 tones per any. De manera que ara es defineix l’objectiu genèric de reduir la generació de residus fins a 11.761 tones anuals.
Posada en marxa progressiva
Un cop aprovat el concurs i, si no sorgeix cap imprevist, es preveu que el nou model es pugui posar en marxa entre finals del 2024 i principis del 2025.
El servei s’iniciarà de forma progressiva durant el mig any següent d’ençà de la signatura del contracte d’adjudicació. Abans es farà una campanya informativa i d’educació ambiental amb una durada de tres mesos per explicar com s’implantarà el nou model que estarà adreçat a la ciutadania en general i als grans generadors de residus. Es faran reunions i es difondrà material informatiu específic. El servei serà sotmès a una enquesta de valoració ciutadana un cop l’any.
Un concurs per valor de 39,3 milions d’euros
El concurs preveu un únic lot que inclou els serveis de recollida porta a porta i el servei de recollida amb contenidors tancats.
El pressupost base de licitació és de 3. 392.603,53 euros anuals (sense IVA). Aquest és un contracte de vuit anys prorrogable a dos més i l’import global és 39. 354.200,94 euros ( (IVA exclòs).
Aquest import suposa una rebaixa de 3 milions d’euros durant el període de la licitació (deu anys) respecte al concurs del 2023. L’estalvi s’aconsegueix gràcies al nou tipus de contenidors i de camions del concurs actual.
Servei de recollida de residus abandonats dins del nucli urbà
Es contempla un servei específic de recollida de residus voluminosos dins dels nuclis urbans. Inclourà la recollida d’electrodomèstics com màquines de rentar, cuines, televisors, frigorífics i altres electrodomèstics, mobles i andròmines com armaris, taules, somiers, cadires, sofàs, matalassos, estufes, equips d’electrònica i ofimàtica com ordinadors, monitors, impressores o altres elements com bicicletes, piques, banyeres, radiadors, calderes, finestres, testos, tubs de reg i també residus especials com l’amiant en petites quantitats (es farà a través del protocol previst per la llei) o residus de la construcció i pneumàtics de totes les tipologies.
Porta a porta de baixa intensitat als establiments rurals disseminats
Paral·lelament a la recollida dels nuclis urbans, el nou model incorpora un porta a porta rural de baixa intensitat. Consistirà a recollir els residus de les cases de turisme rural disseminades, restaurants i altres activitats que es troben fora dels nuclis urbans. La freqüència dependrà de la temporada, serà setmanal o quinzenal. Als establiments se’ls facilitarà els contenidors adequats i un compostador de nova generació i podran gestionar la totalitat dels seus residus en origen. De forma excepcional, però sempre que es requereixi per circumstàncies de producció extraordinària de residus, aquests establiments podran aportar residus a les àrees de contenidors assignades, mitjançant identificació.
Agents mediambientals per atendre la ciutadania
El nou model de gestió de residus, disposarà d’un equip d’agents mediambientals. Es tracta de persones formades que es dedicaran exclusivament a l’atenció ciutadana. Una de les seves funcions principals serà la d’informar a la ciutadania, oferir-los consells i assessorament personalitzat. També treballaran per resoldre incidències, controlar el servei i fer la tramitació, si s’escau, d’informes i actes de denúncia per males praxis o negligències relacionades amb els residus urbans. Aquests informes i actes seran remesos a les administracions competents per a tramitar les denúncies i executar les sancions.
Inspecció i control de qualitat
El servei serà sotmès a una enquesta de valoració ciutadana una vegada a l’any. Aquesta enquesta, serà efectuada a càrrec de l’adjudicatari per un professional extern a una quantitat de persones representatives del conjunt de municipis, no inferior a 50, i a 15 pel que fa als grans generadors. Se n’elaborarà un informe de valoració del servei que es lliurarà al Consell i es tractarà a la reunió anual de seguiment.
Període de transició durant la posada en marxa del nou servei
El nou model s’anirà implementant de forma progressiva de manera que al principi conviuran el dos fins a tenir tot el nou servei implantat. Com a addenda del contracte, s’acordarà el període transitori quant a la facturació dels serveis a mesura que es vagin implantant.
Illes mòbils al barri vell de Berga
D’altra banda, el concurs continua preveient la possibilitat de posar illes mòbils de contenidors al barri vell de Berga, concretament 7 illetes amb 35 contenidors de 1.100 litres i 14 contenidors de 240 litres. El canvi de l’actual model del porta a porta al sistema d’illetes es podria fer durant el segon o el tercer any de contracte, si així es decideix. Per ara, es manté el porta a porta.