El Consell Comarcal del Berguedà i Tractaments Ecològics SA ha formalitzat el contracte del nou servei de recollida de residus el passat dia 10 d’octubre, amb l’objectiu de millorar l’eficiència i la sostenibilitat d’aquest sistema als 29 municipis dels quals el Consell en té la dispensa del servei. La formalització, suposa un pas més en la transformació del model actual, impulsant un sistema més modern i adaptat a les necessitats del territori.
El concurs, es va adjudicar el passat agost a la berguedana Tractaments Ecològics SA amb un import anual de gairebé 3,4 milions d’euros (sense IVA). La durada del contracte és de vuit anys, amb possibilitat de dos anys més de pròrroga.
El nou sistema, que es preveu que entri en funcionament el primer trimestre del 2025. El primer que es té previst desplegar són les mesures contra l’abandonament de residus en la via pública, establertes al contracte. També s’inclou la instal·lació de contenidors intel·ligents amb accés controlat a la majoria de municipis, la millora de la recollida porta a porta i una campanya informativa intensiva per conscienciar a la ciutadania.
Aquestes mesures estan encaminades a continuar augmentant els nivells de reciclatge del Berguedà que és la quarta comarca que més recicla del país amb un percentatge del 65,7% el 2023. L’objectiu és consolidar la posició del Berguedà com una de les comarques que més bé recicla de Catalunya gràcies als nous contenidors intel·ligents i la millora de la recollida porta a porta que afavoriran una gestió més eficient dels residus.
Es preveu instal·lar contenidors tancats per les quatre fraccions (orgànica, resta, paper i envasos) als següents municipis: Borredà, Capolat, Castell de L’Areny, Castellar de n’Hug, Castellar del Riu, l’Espunyola, Fígols, Gisclareny, Gósol, Montclar, Montmajor, La Nou de Berguedà, la Quar, Sagàs, Saldes, Sant Jaume de Frontanyà, Santa Maria de Merlès, Vallcebre i Viver i Serrateix. Es podrà accedir als contenidors intel·ligents, concentrats en àrees, de manera personalitzada per cada usuari i a través de diversos mitjans: amb una targeta magnètica, un clauer o bé una aplicació mòbil.
Les millores als municipis a on ja es fa el porta a porta consisteixen en un servei de neteja i revisió de les àrees d’emergència a cura del mateix equip de recollida. Els contenidors d’aquestes àrees deixaran de ser oberts i esdevindran d’accés personalitzat per a cada veí amb una targeta. Les illetes, tal i com les coneixem ara desapareixeran i passaran a ser agrupacions de contenidors intel·ligents, d’aquesta manera es pretén homogeneïtzar el sistema i evitar problemes a les àrees, com es fa en els municipis rurals. D’altra banda, s’incorpora el servei de recollida de residus abandonats dins del nucli urbà i el porta a porta de baixa intensitat dels establiments rurals disseminats.
A més, també permetrà implantar la recollida selectiva de matèria orgànica en els pobles on encara no està implantada al Berguedà.
Atenció personalitzada i resolució d’incidències: els agents mediambientals
Per garantir el bon funcionament del nou sistema de recollida de residus i oferir un servei de qualitat als ciutadans, hi haurà un equip d’agents mediambientals. Aquestes persones seran les encarregades d’atendre les consultes i dubtes dels veïns, oferint assessorament personalitzat sobre la correcta gestió dels residus. A més, es dedicaran a resoldre qualsevol incidència que pugui sorgir, com ara avaries en els contenidors o acumulació de residus en zones específiques. Gràcies a la seva tasca, es podrà garantir un servei eficient i adaptat a les necessitats de cada municipi.
Un servei a mida per a les zones rurals: recollida porta a porta de baixa intensitat
El nou model de gestió de residus també contempla un servei específic per als establiments rurals disseminats, com ara cases de turisme rural, restaurants i altres activitats econòmiques. Aquest servei de recollida porta a porta de baixa intensitat s’adaptarà a les característiques de cada zona. A més, els establiments disposaran de contenidors adequats i compostadors per gestionar els seus residus de manera sostenible. D’aquesta manera, es garanteix una recollida eficient i respectuosa amb el medi ambient en totes les zones del Berguedà.
Evolució constant
Per assegurar la qualitat del servei i detectar possibles millores, s’implementarà un sistema d’inspecció i control. Anualment, es realitzarà una enquesta de satisfacció entre els ciutadans per conèixer la seva opinió sobre el nou sistema. A més, es durà a terme un seguiment periòdic del servei per identificar possibles deficiències i corregir-les.
A partir del dia 11 de novembre, Tractaments Ecològics SA passarà a gestionar tota la recollida dels 29 municipis. Serà un període transitori en el que conviuran l’antic i el nou model de recollida de residus. Aquest període de transició permetrà adaptar-se gradualment als canvis i garantir una continuïtat en el servei