El Berguedà unificarà el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD). D’aquesta manera, el Consell Comarcal del Berguedà vol donar una millor atenció “garantint el mateix dret d’accés a la prestació del servei per a tots els municipis i la seva ciutadania, en termes d’equitat i equilibri territorial” ha manifestat la consellera d’Atenció a les Persones, Anna Maria Serra. Unificar aquest servei vol dir que tots els ciutadans del Berguedà que l’hagin de fer servir, gaudiran de la mateixa cartera de serveis i prestacions. Serra també ha destacat que suposarà l’ampliació de franges horàries a les tardes, vespres i festius.
La proposta d’unificació del SAD es portarà a l’aprovació del primer ple ordinari del nou curs, el dimecres 15 de setembre. La consellera Anna Maria Serra i el president comarcal Josep Lara, n’han explicat els detalls en una roda de premsa aquest dimarts. Aquesta qüestió es va informar en el consell d’alcaldes celebrat dilluns. Lara ha dit que “és qüestió de posar una mica d’ordre” i ajudar que “tot sigui més fluid”.
Actualment, el SAD del Berguedà es presta mitjançant un sistema mixt que combina la gestió directa del servei, amb personal propi contractat pels diferents ajuntaments i també pel Consell Comarcal, i la gestió indirecte, mitjançant la contractació de serveis a diferents empreses. El Consell Comarcal paga el 66% del cost (amb diners del departament de Drets Socials) i el 34% restant el costegen els ajuntaments.
La consellera d’Atenció a les Persones, Anna Maria Serra ha exposat que aquest model fa que “no existeixi una equitat territorial a nivell de cobertura del servei, dels horaris ni de copagament per part de les persones beneficiàries”. La unificació servirà per donar sortida a aquesta situació. “Es pretén buscar la major eficiència en la prestació del servei, mitjançant un model estructural i organitzatiu centrat en la persona i el seu benestar” ha indicat la consellera Serra. “Volem garantir una major qualitat i una millora en la professionalització del servei”. Així s’aposta per donar una resposta “més àgil a les necessitats de les persones que puguin requerir-lo”. La consellera ha destacat que es vol “minimitzar la càrrega de treball de les treballadores socials en el SAD, podent delegar la part de gestió , organització i supervisió”. La consellera d’Atenció a les Persones ha indicat que la unificació permetrà “garantir un creixement i consolidació dels serveis d’atenció domiciliària i crear llocs de treball”.
D’altra banda, Anna Maria Serra ha comentat que es donarà “una millor resposta al compliment normatiu de la Llei Estatal de promoció de l’autonomia i d’atenció a la dependència” (Ladap) i “a la pròpia llei de serveis socials vigent”. Els municipis que s’integren en aquesta unificació en primera instància són quatre: Borredà, Vilada i la Nou més Berga. I properament s’hi aniran afegint la resta que ho vulguin.
El nou model
La unificació del SAD també busca resoldre “la inseguretat jurídica en l’actual model de gestió local”. La consellera Anna Maria Serra ha exposat que el SAD “és un servei d’alta complexitat de gestió i requereix d’una estructura logística i funcional molt àgil i una dimensió considerable a nivell de recursos humans que garanteixi donar una resposta ràpida a les necessitat de la població de tota la comarca”. Ha destacat que el Berguedà amb 31 municipis té molta dispersió territorial. I que en els propers anys “es preveu un creixement exponencial del SAD, tenint en compte tot el desplegament normatiu i de garantia de drets socials”
Anna Maria Serra ha explicat que la contractació directe “suposaria assumir els contractes laborals de de totes les professionals dels serveis d’atenció domiciliària públics de la comarca del Berguedà (treballadores familiars i auxiliars de la llar)”. Hi ha afegit que “l’actual estructura administrativa i organitzativa del Consell Comarcal dificulta poder garantir una òptima gestió del SAD comarcal, en el terme de màxima eficiència i eficàcia i una major sostenibilitat”.
Així mateix, la llei de pressupostos generals de l’Estat també limita la capacitat del Consell Comarcal del Berguedà d’assumir la prestació d’aquest servei, “ja que impossibilita la contractació de nou personal, que en cas de prestar el servei directament des del Consell seria absolutament necessari”.
Per contra, la modalitat de gestió directe a SUMAR per via d’encàrrec de gestió “és el model jurídic i de gestió més adequat”. La consellera Anna Maria Serra ha dit que d’aquesta manera es garanteix “la prestació a les persones i famílies amb més necessitats” alhora que es manté “el paper central del Consell Comarcal com a responsable de l’acció social i en el compliment de les seves competències”.
La conseller ha posat en valor “l’expertesa de SUMAR en la gestió de serveis d’atenció domiciliària de diferents ajuntaments i consells comarcals”, la seva experiència en la prestació de serveis en territoris rurals amb població dispersa. La consellera Anna Maria Serra, ha destacat que hi haurà “un control directe de la gestió”. El Consell Comarcal estarà representat en el consell d’Administració de SUMAR -amb un capital 100% públic-, i participarà de les decisions i objectius estratègics de l’entitat.
Atenció a la cura personal i de la llar
Els Servei d’Ajuda Domiciliari (SAD) inclouen dos tipus d’ajudes. Una que fa referència a l’atenció a la cura personal (higiene, vestir-se, cura de la roba d´ús personal) i l’atenció a les necessitats de la llar (neteja de casa, fer el llit, preparació d’àpats o rentat de roba).
La pandèmia ha fet variar el nombre de persones ateses pel SAD. L’any 2020 es van atendre 509 persones amb un total de 50.460,97 hores. Es tracta d’una xifra inferior a la registrada el 2019, sense Covid-19 quan es van atendre 650 persones (49.892,98 hores). La situació sanitària ha fet que hi hagi hagut usuaris que s’ha donat de baixa temporal, fins a altres situacions que ha calgut incrementar les intensitats de servei. El SAD, actualment dona feina a 33 professionals.