El Consell Comarcal impulsa la xarxa de suport al govern digital al Berguedà amb l’objectiu d’ajudar als municipis de la comarca, i de manera especial als de menys de 5.000 habitants, en els àmbits de la gestió digital i la transparència municipal, impulsant el treball coordinat i mancomunat entre les administracions.
El Consell Comarcal vol esdevenir un agent de suport al territori per assegurar la implantació dels serveis de suport per a la transformació digital i impulsar la transparència en els ens locals de la demarcació. Amb l’impuls d’aquest projecte es pretén també conèixer les necessitats reals del món local i contribuir a normalitzar l’ús del canal digital en la societat.
L’ens comarcal finança el projecte “Impuls de la gestió digital i el govern municipal” gràcies al suport de la Diputació de Barcelona.
El projecte “Impuls de la gestió digital i el govern municipal” coordina el manteniment dels continguts sobre tramitació administrativa en les seus electròniques i de publicitat activa en els portals de transparència dels ajuntaments. A més, impulsa també la participació en els serveis de transformació digital SeTDIBA, tant en el procés d’implantació com en la capacitació de nous mòduls i evolutius.
La col·laboració dona també suport logístic i tècnic a la Diputació per a la prestació dels serveis i suport en el treball col·laboratiu als ajuntaments i en la relació interadministrativa en modalitat de teletreball.
Per últim, el conveni acorda el seguiment de l’evolució del govern digital en els ajuntaments de la comarca del Berguedà.
El Consell Comarcal del Berguedà va sol·licitar aquest recurs el maig de 2021 i la Diputació de Barcelona va aprovar la seva concessió el 17 de juny de 2021.
La consellera de Polítiques digitals, Habitatge, Transparència i Govern obert, Ariadna Herrada, exposa que amb aquest projecte “el Berguedà farà un gran pas cap a la digitalització dels seus municipis”.
La consellera opina que el govern digital “és un servei que els ajuntaments més petits no poden assolir per sí sols ja que requereix d’una infraestructura que no tenen. Amb aquest conveni el benefici és molt gran per ells, ja que aconsegueixen una doble millora, per als mateixos ajuntaments i per la ciutadania. A ells els ajudem a complir les lleis de transparència i al ciutadà li donem eines de digitalització per realitzar els tràmits electrònicament”.
Ariadna Herrada detalla que “pel que fa a l’estat actual del compliment de la llei de transparència 19/2013 i 19/2014 d’accés a la informació pública i bon govern, tan sols el 2% dels municipis berguedans compleixen entre un 75 i 100% de la llei, un 1% dels municipis del 50% al 75%, un 7% del 25 al 50%, i el 21% dels municipis només compleixen fins a un 25% de la llei. Ens queda doncs recorregut per assolir, i amb aquest programa el Consell ajudarà a complir amb la llei”.
El Consell Comarcal del Berguedà s’encarrega de les despeses de gestió, coordinació i impuls del programa, que compta amb el suport de la Diputació de Barcelona i el cofinançament per part dels ajuntaments segons el nombre d’habitants. Els municipis de menys de 250 habitants paguen 250 euros anuals, de 250 a 1.500 habitants 500 euros a l’any i els municipis amb més de 1.500 habitants tenen un cost aplicat de 750 euros a l’any.
Des de l’adhesió al programa de la Diputació i previ a la diagnosi realitzada pels tècnics del Consell, durant el darrer trimestre del 2021 s’ha iniciat el servei als municipis, i a data d’avui el 85% dels ajuntaments de la comarca del Berguedà ja han manifestat la seva voluntat de signar o han signat el conveni de col·laboració per impulsar las seva administració digital.
Amb la signatura d’aquest conveni amb els Ajuntaments de la Comarca el Consell comarcal vol trobar solucions comunes als problemes que comporta l’extensió de l’ús dels mitjans electrònics tant en les relacions entre les administracions públiques i les relacions amb els ciutadans com en la gestió interna de les administracions públiques.
Actualment, el 100% dels Ajuntaments del Berguedà tramiten electrònicament i un 90% tenen portal de transparència. La maduresa digital dels ajuntaments de la comarca és d’un 57%, segons els indicadors del Consorci AOC, i la satisfacció d’aquests amb els serveis de l’AOC és del 82%. L’estalvi anual que suposen els serveis de l’AOC a la comarca és de 511.000 euros.