El Consell Consultiu de la Gent Gran del Berguedà ha reactivat la seva activitat que havia quedat aturada el 2018. El Consell Comarcal del Berguedà ha convocat els actors implicats per reprendre el funcionament d’aquest òrgan de consulta i participació dels usuaris i de les entitats de serveis socials de la gent gran de la comarca.
Aquesta setmana s’ha celebrat una trobada al Teatre de l’Ametlla de Merola (Puig-reig). Hi han participat representants de les entitats de la gent gran berguedans, dinamitzadores dels diferents municipis o agrupacions, representants de les residències i centres de dia i també regidors i regidores de serveis socials o gent gran dels municipis de la comarca.
Tot i que en els últims anys s’han fet trobades per temes relacionats al Consell de la Gent Gran de Catalunya i l’Oficina de la Gent Gran Activa de la Generalitat de Catalunya, ara s’ha reactivat el Consell Consultiu de la Gent Gran del Berguedà com un espai de treball de la comarca. Un de les línies de treball és promoure la participació del màxim de gent gran a través d’un formulari que es planteja a aquest col·lectiu per definir les seves prioritats i que han de marcar l’agenda política en aquest àmbit durant els propers anys. El formulari es pot descarregar clicant aquest enllaç.
A la trobada s’han repassat els estatuts que regeixen aquest òrgan participatiu. En paral·lel s’ha iniciat el procés per actualitzar els membres de l’assemblea del consell consultiu i de la comissió permanent. Ara, cal definir els espais de treball i els seus agents per tal que sigui un òrgan operatiu i d’utilitat. Així mateix caldrà valorar la creació de comissions de treball i la priorització de temes de l’agenda de treball. La propera trobada s’ha programat per el proper mes de setembre.
La consellera d’Atenció a les Persones, Anna Maria Serra, ha destacat que el de la gent gran “és un grup actiu “ i que el Consell Consultiu de la Gent Gran del Berguedà ha d’esdevenir “un espai de trobada on els representants del col·lectiu de la comarca exposin, proposin i debatin temes, les seves necessitats i tot allò que incideix en el seu dia a dia, lluny dels estereotips, moltes vegades imposat per la societat”. Serra ha posat en valor la mirada pròpia de les persones grans a qui avala la seva experiència vital. El Consell Comarcal del Berguedà ha “d’incentivar i motivar a la participació per generar canvis i vetllar pels seus drets i qualitat de vida”. Serra s’ha compromès a treballar-hi “sempre que se’ns requereixi” oferint “suport com a administració i recolzament polític i tècnic”. Finalment, la consellera ha expressat el seu desig que el Consell Consultiu de la Gent Gran del Berguedà sigui “un espai dinàmic i útil per elevar les peticions allà on pertoquin”.
El Berguedà reclama millor els serveis bancaris
Un dels primers acords del Consell Consultiu de la Gent Gran del Berguedà en aquesta nova etapa és adherir-se a la proposta del Consell de les Persones Grans del Bages i Consell Comarcal del Bages per reclamar al sector bancari millores en el servei que presten actualment i que sovint deixa de banda a aquest col·lectiu. El Berguedà amb un important índex de població envellida i amb més de la meitat dels 31 municipis amb menys de 250 habitants pateix especialment l’empitjorament d’aquest servei. Hi ha oficines tancades i això suposa que diferents municipis no disposin ni tant sol d’un caixer automàtic. Aquest fet obliga als veïns a desplaçar-se a d’altres municipis per retirar els seu diners. A vegades, les persones grans tenen dificultats per saber treure diners d’un caixer o bé per fer operacions de forma digital i les entitats els cobren per prestar serveis que abans eren gratuïts.
El document al qual s’ha adherit el consell berguedà reclama atenció personalitzada a la finestreta durant l’horari que les oficines estiguin obertes al públic, no cobrar comissions i que no deixin sense aquest servei als municipis petits i a la seva població. Ara, aquesta proposta s’haurà de debatre també al plenari del Consell Comarcal del Berguedà.