L’alumnat que per problemes de salut no pot anar a l’escola ara és més aprop de l’aula. Els projectes de Puig-reig i Casserres són dos dels guanyadors del procés participatiu del Consell Comarcal del Berguedà. L’objectiu dels seus projectes és donar suport als infants, joves i les seves famílies que viuen processos de malaltia de llarga durada. No només es pot fer el seguiment de les classes sinó també es pot mantenir el contacte amb els seus companys/es, pels quals també és una experiència enriquidora ja que els permet entendre millor el procés de malaltia del seu company o companya.
A partir del novembre, ja es podrà sol·licitar el material que ha de facilitar el seguiment de les classes per part de l’alumnat que, per raons de salut, no pot assistir a l’aula. El Consell Comarcal del Berguedà subvenciona el material que està format per 5 equips i cadascun consta de: 2 tauletes digitals, 2 webcams, i uns auriculars amb micròfon. També s’hi pot trobar un protocol o manual d’ús i un conte fet gràcies a la pionera experiència de l’escola Alfred Mata, de Puig-reig. Més endavant, s’hi incorporaran contes realitzats pels estudiants del batxillerat artístic de l’Institut Pere Fontdevila, de Gironella. El material es podrà sol·licitar mitjançant el Centre de Recursos Pedagògics del Berguedà.
Aquest projecte pioner és un dels guanyadors del procés participatiu “Participem per Educar” que ha impulsat el Consell Comarcal del Berguedà. Dues escoles van presentar projectes semblants i totes dues van guanyar el procés de votació. L’AMPA de l’Escola Alfred Mata va presentar “Avui lluny és més a prop” i l’AMPA Princesa Làscaris va presentar “L’escola de l’hospital”. Arrel d’això s’ha creat una comissió impulsora formada per diversos agents: pares i mares, mestres, i tècniques del Consell Comarcal.
El projecte té l’origen en l’experiència de l’Escola Alfred Mata (Puig-reig) que, davant un cas d’ingrés hospitalari d’una de les seves alumnes, va anar desenvolupant aquesta estratègia, gràcies a l’esforç de la tutora i la implicació de les famílies. Tant des de l’escola com des de la família entenen que pot ser d’utilitat per altres casos. Com explica la mare de la menor, això els va ajudar molt a portar la malaltia i a reincorporar-se a l’aula.
La comissió de treball valora molt positivament el procés de treball seguit i els fruits del mateix. Es fa evident com noves maneres de fer política i noves maneres de relacionar-se amb els ciutadans donen resultats positius. En aquest sentit, es vol continuar promovent el treball basat en la participació, el treball en xarxa i la implicació de la ciutadania.