Aquest dimarts ha tingut lloc el Consell d’Alcaldies del Berguedà, en el que s’ha proposat augmentar la taxa de residus un total de 29,19 euros anuals per llar el proper 2025. Una mesura proposada pel Consell Comarcal amb l’objectiu d’assegurar la viabilitat econòmica del servei i poder evolucionar cap a una gestió més eficient i sostenible a la comarca.
L’import anual per llar es preveu que passi de 145,95 euros a 175,14 euros, fraccionat en dos pagaments de 87,57 euros cadascun.
Motius de l’increment de la taxa
D’entrada, Ramon Caballé, president del Consell Comarcal, remarca que és un servei que sempre tindrà dèficit: “no és que no funcioni o es gestioni malament, sinó que és normal que sigui deficitari”. També es destaca l‘actualització de l’IPC, que ha fet augmentar els preus, tant del transport i combustible, dels salaris del personal, com també els cànons de recollida, els quals cada cop són més alts.
Caballé ha recordat que venim d’uns anys de congelació de taxes o augments assequibles i “per responsabilitat ens toca apujar-la”. S’ha millorat molt el servei, però la taxa no ha evolucionat de la mateixa manera, ja que durant uns anys ha estat congelada i s’ha mantingut el preu: “sabem que és un increment que pot costar d’entendre a la ciutadania, però volem ser clars i sincers amb els serveis que es presten. I aquest, serà un dels més excel·lents”.
Per altra banda, un altre motiu de la pujada de la taxa és la posada en marxa el nou contracte del servei de recollida. El servei passa de tenir un cost de 3,6 a 4,1 milions d’euros anuals. Així doncs, es confia que la ciutadania pugui veure canvis i millores que reflectiran aquest increment en la taxa als 29 municipis de la comarca, menys Gironella i Puig-reig que gestionen de forma municipal la recollida de residus.
Canvis i millores del servei
Amb la formalització del contracte del nou servei de recollida de residus el passat 10 d’octubre, es pretén millorar l’eficiència i sostenibilitat del sistema, el qual es preveu que entri en funcionament el primer trimestre de 2025.
Els primers canvis i millores que pretén desplegar són les mesures contra l’abandonament de residus a la via pública, la instal·lació de contenidors intel·ligents amb accés controlat, una millora de la recollida porta a porta i una campanya intensiva per conscienciar a la ciutadania. D’aquesta manera, la intenció és que la ciutadania pugui veure una millora del servei i també pugui entendre aquest augment de la taxa anual.
Per assegurar la qualitat del servei i detectar possibles millores, s’implementarà un sistema d’inspecció i control. Anualment, es realitzarà una enquesta de satisfacció entre els ciutadans per conèixer la seva opinió sobre el nou sistema. A més, es durà a terme un seguiment periòdic del servei per identificar possibles deficiències i corregir-les.
Amb el nou contracte, també es garanteix la millora dels punts negres que actualment té el servei i es vol intentar evitar increments que siguin difícils d’entendre per la ciutadania.
El Consell Comarcal està obert a buscar formes per fer més sostenible el sistema per a tothom, amb l’objectiu d’equilibrar la pressió fiscal dels ciutadans i treballar diverses maneres de cofinançament.
Durant el Consell d’Alcaldies hi ha hagut un extens debat, en el que s’ha posat èmfasi a conscienciar a la ciutadania sobre la mateixa generació de residus. Ferran Sayes, alcalde de Guardiola de Berguedà, ha manifestat la necessitat de mostrar els costos associats a determinades formes de consum i estil de vida. També s’ha fet incidència en la importància d’explicar bé als ciutadans els motius pels quals s’augmenta la taxa anual, com també garantir uns resultats visibles a curt termini que reflecteixin aquesta pujada.