El Transport a la Demanda del Berguedà que gestiona el Consell Comarcal realitza una mitjana de 245 serveis al mes. Es dona cobertura a una població de prop de 2.000 habitants de 19 nuclis de 13 municipis a través de 24 taxistes. El 2022 el servei va batre tots els seus rècords arribant als 3.350 passatgers, 135 més que el 2021 quan va tenir 3.215 usuaris.
Des del 2108 la tendència ha estat a l’alça amb 2.377 usuaris, 2.398 l’any 2019 i 2.702 l’any 2020.
Més del 80% dels serveis es reparteixen entre les 8 principals línies: Sant. Jaume de Frontanyà – Borredà – Vilada – Berga, Gósol – Saldes – Vallcebre – Guardiola de Berguedà, Serrateix – Viver – Navàs, Fígols – Sant Jordi (Cercs) – Berga, Castell de l’Areny – Vilada – Berga, Castellar del Riu – Espinalbet – Berga, Capolat – Berga i Montclar – Casserres – Gironella.
Aquestes són algunes de les dades que ha exposat aquest dijous, Abel Garcia, conseller comarcal de Mobilitat a les jornades “El Transport a Demanda com a resposta a les necessitats de mobilitat no cobertes” organitzades per l’Associació Catalana de Municipis (ACM).
El Transport a la Demanda del Berguedà està destinat als usuaris dels municipis amb menys habitants que no disposen d’un servei regular de transport públic amb autobús. L’objectiu és connectar els usuaris, el dia que ho necessiten, amb la parada de transport públic més propera o amb la seva destinació final amb un taxi.
El servei de Transport a la Demanda del Berguedà és el fruit de la col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i el Consell Comarcal del Berguedà per a la millora dels serveis de transport públic a la comarca. El departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori encarrega al Consell Comarcal del Berguedà la gestió , seguiment i control dels serveis de transport a la demanda.
El Transport a la Demanda es presta des del punt de parada acordat amb cada municipi fins a la parada de transport públic del municipi de destinació i es duu a terme en els horaris preestablerts que enllacen amb les línies de transport regular. Es pot sol·licitar trucant al telèfon 900 696 566 o a través de l’app TADCAT.
Coincidint amb la Covid-19, el 2020, el servei va arribar a 2.702 usuaris. La pandèmia va comportar una baixada general de la demanda del sistema de transport públic. Tanmateix, el servei de Transport a la Demanda, es va consolidar al Berguedà com a un instrument vàlid per a garantir la mobilitat dels nuclis de baixa densitat de població.
El Transport a la Demanda Especial Covid-19 va ser reconegut pel Banc de Bones Pràctiques per la seva “aportació innovadora i de qualitat” dins de la categoria de Mobilitat. El reconeixement l’atorga la Fundació de Carles Pi i Sunyer i la Federació de Municipis de Catalunya com a Pràctica significativa en l’Àmbit de la Mobilitat per la capacitat d’adaptació a la demanda de les residències i centres assistencials per a transportar el personal essencial (treballadores) en els moments de restricció de la mobilitat (cancel·lació de les línies regulars).
“Un servei fet a mida de les necessitats de la ciutadania”
El conseller comarcal de Mobilitat, Abel Garcia, ha exposat que el Transport a la Demanda del Berguedà “és un exemple de col·laboració entre les administracions públiques i que amb la gestió per part del Consell Comarcal del Berguedà ha permès oferir un servei de qualitat i eficient per als ciutadans”. Hi ha afegit que es tracta “d’un servei fet a la mida de les necessitats de la ciutadania del Berguedà” i fa possible “garantir l’accés als serveis en tot el territori i també la lluita contra l’aïllament en entorns rurals com el nostre.”
Més d’una dècada d’història al Berguedà
La història del Transport a la Demanda al Berguedà comença el 2009 quan es va endegar a municipis del nord de la comarca. L’abril de 2018, el Consell Comarcal del Berguedà assumeix la gestió directa. L’agost del 2019, el Consell Comarcal del Berguedà i el departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori van activar el Transport a la Demanda els caps de setmana a les valls del Llobregat i del Pedraforca. Així mateix, el febrer de 2020, es va fer un pas endavant en la digitalització del sistema de Transport a la demanda amb l’entrada en funcionament d’una aplicació per a mòbils per a reservar i gestionar els serveis de transport a la demanda (TAD) de la comarca, l’aplicació TADCAT.
Es preveu que aquest any hi hagi en servei una nova aplicació que millorarà l’actual.