L’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor del Berguedà (OCIC) ofereix informació i assessorament sobre els passos que cal seguir per reclamar el retorn de les despeses hipotecàries contractades abans del juny de 2019. Els ciutadans que van assumir els costos de gestoria, notaria, registre, taxació i comissió d’obertura de la seva hipoteca abans de la data esmentada, poden sol·licitar la devolució d’aquests imports.
Així ho estableix la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), de 25 de gener de 2024, que reconeix el dret de les persones que van contractar la seva hipoteca abans de juny de 2019, a reclamar les despeses de constitució, que el Tribunal Suprem (TS) va declarar nul·les i abusives.
Qui té dret a reclamar les despeses de la hipoteca?
Els consumidors que van formalitzar la hipoteca abans de juny de 2019 i que van suportar els costos de gestoria, notaria, registre, taxació i comissió d’obertura. Es poden recuperar encara que ja s’hagi extingit la hipoteca.
Quines despeses es poden recuperar?
Les despeses del Registre de la Propietat, de la gestoria, de la taxació, de la notaria (la meitat amb el banc), de la comissió d’obertura i també l’interès legal. El pagament de l’impost d’actes jurídics documentats el correspon fer a l’entitat financera si la signatura de la hipoteca és posterior al 10 de novembre de 2018; abans d’aquesta data, el responsable és el consumidor o consumidora.
Quan es pot reclamar?
No hi ha un termini fixat. La sentència del TJUE allarga de manera indefinida el termini per reclamar les despeses hipotecàries al banc. El TJUE precisa que el termini per reclamar les despeses hipotecàries comença a comptar des que el consumidor sap que la clàusula és abusiva.
La ciutadania pot adreçar-se a l’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor del Berguedà trucant al telèfon 93 821 35 53 o bé de forma presencial a les oficines del Consell Comarcal ubicades al carrer Barcelona, 49 de Berga. Es recomana demanar cita prèvia. Es pot fer mitjançant aquest enllaç.