El govern espanyol ha aprovat, mitjançant el Reial Decret 11/2020 de 31 de març del 2020, un paquet de mesures en l’àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19 i donar suport a les famílies i col·lectis més vulnerables que, amb la paralització de l’activitat econòmica, han vist afectats els seus ingressos i la seva capacitat de fer front al manteniment de les seves llars.
Per qualsevol dubte, podeu contactar amb habitatge@ccbergueda.cat
A continuació relacionem les mesures adoptades en matèria d’habitatge:
INFORMACIÓ ACTUALITZADA EL 4/6/20
Suspensió de llançaments per a llars vulnerables sense alternativa habitacional
La persona arrendatària haurà d’acreditar davant dels Jutjats la situació de vulnerabilitat social o econòmica sobrevinguda com a conseqüència del COVID-19 que l’impossibilita trobar una alternativa habitacional.
Aquesta circumstància serà comunicada pel lletrat de l’Administració de Justícia als serveis socials competents.
S’iniciarà una suspensió extraordinària del llançament, per un període màxim de 6 mesos des de l’entrada en vigor del reial decret llei.
Pròrroga extraordinària dels contractes d’arrendament d’habitatge habitual
En els contractes d’arrendament d’habitatge habitual subjectes a la LAU 29/1994, en els quals finalitzi el període de pròrroga obligatòria o el període de pròrroga tàcita, dins del període comprès des de l’entrada en vigor d’aquest Reial decret llei fins al dia en què hagin transcorregut 2 mesos des de la finalització de l’estat d’alarma, es pot aplicar, prèvia sol·licitud de l’arrendatari, una pròrroga extraordinària del termini del contracte d’arrendament per un període màxim de 6 mesos, durant els quals es seguiran aplicant els termes i condicions establerts per al contracte en vigor.
Aquesta sol·licitud de pròrroga extraordinària haurà de ser acceptada per l’arrendador, llevat que es fixin altres termes o condicions per acord entre les parts.
Moratòria del deute arrendament per a les persones arrendatàries d’habitatge habitual en situació de vulnerabilitat econòmica
Ampliació del termini perquè els inquilins amb problemes per pagar la quota mensual del lloguer, com a conseqüència de l’emergència provocada per la pandèmia de la COVID-19, sol·licitin als propietaris del seu pis un ajornament d’aquest pagament o una reducció del seu import: FINS EL 2 DE JULIOL
Les persones interessades poden descarregar-se el formulari per fer la sol·licitud, en funció de si el propietari del seu pis és un gran tenidor o entitat financera (més de 10 habitatges) o bé un petit propietari. Un cop emplenat, l’han de fer arribar a la propietat, que disposa de set dies per respondre.
Els formularis permeten fer constar la situació de vulnerabilitat en que es troba l’inquilí derivat de l’emergència per coronavirus. Així, es pot deixar constància que la persona es troba en situació d’atur, afectada per un Expedient de Regulació Temporal de l’Ocupació (ERTO) o que ha hagut de reduir la seva jornada laboral per tenir cura d’algun familiar o altres circumstàncies similars i, com a resultat, es troba sota el llindar de vulnerabilitat establert pel Govern central.
També es pot manifestar que la suma de la quota del lloguer i de les despeses bàsiques de l’habitatge (llum, aigua, calefacció, telefonia i quota de la comunitat) superen el 35% dels ingressos de la unitat familiar.
En qualsevol cas, el propietari disposa de set dies per respondre. Si no ho fa, o no accepta la proposta del llogater, aquest podrà acollir-se a la línia microcrèdits anunciada pel Govern central, en col·laboració amb l’Institut de Crèdit Oficial (ICO), per fer front al pagament de les quotes mensuals. Aquesta línia de microcrèdits, que actualment no està desenvolupada, no comportarà cap tipus de despeses o interessos per al sol·licitant.
És important que l’inquilí conservi una còpia tant de la seva sol·licitud com de la resposta del propietari.
Ajuts lloguer
Ajut per al pagament del lloguer de l’habitatge habitual per a persones en situació de vulnerabilitat provocada per la pandèmia de la COVID19
Termini: Des del 19 de maig fins el 30 de setembre de 2020
Sol.licituds a través de mitjans electrònics al web de la Generalitat de Catalunya (Oficina Virtual de Tràmits)
Més informació: Agència de l’Habitatge de Catalunya
Preguntes freqüents sobre aquesta línia d’ajuts: www.bergueda.cat/faqsajutslloguer
4/6/20 – La Generalitat suspèn l’entrada de noves sol·licituds: https://bit.ly/3gRPmIf
Modificacions de la moratòria hipotecària regulada en el RDLL 8/2020, de 17 de març de mesures urgents extraordinàries per fer front a l’impacte econòmic i social de l’COVID-19
Defineix els supòsits de vulnerabilitat econòmica, amplia el termini de suspensió a 3 mesos i es realitzen ajustos tècnics per facilitar l’aplicació de la moratòria de deute hipotecari per a l’adquisició d’habitatge habitual.
Clarifica:
- les quotes suspeses no s’han de liquidar un cop finalitzada la suspensió, sinó que tots els pagaments futurs s’han de posposar el que hagi durat la suspensió.
- concepte de “despeses i subministraments bàsics” a l’efecte de la definició del llindar de vulnerabilitat, incloent en aquest concepte les despeses associades a subministraments d’electricitat, gas, gasoil per a calefacció, aigua corrent i dels serveis de telecomunicació fixa i mòbil.
També s’amplia la informació que han de remetre les entitats financeres al Banc d’Espanya, per tal de facilitar el seguiment de l’impacte d’aquesta mesura, així com el règim de supervisió i sanció.
La moratòria del deute hipotecari de el RDLL 8/2020, inicialment prevista per a l’habitatge habitual de les persones físiques s’estén a dos nous col·lectius: el dels autònoms, empresaris i professionals respecte dels immobles afectes a la seva activitat econòmica, d’una banda, i a les persones físiques que tinguin arrendats immobles pels que no percebin la renda arrendatícia en aplicació de les mesures en favor dels arrendataris com a conseqüència de l’estat d’alarma.
Pròrroga la vigència de totes les mesures adoptades pel RDLL 8/2020 atenent a la seva objecte i naturalesa.
Mesures per garantir la continuïtat de subministrament energètic
S’amplia el col·lectiu de potencials perceptors del bo social d’electricitat.
S’adopten un conjunt de mesures dirigides a garantir la continuïtat del subministrament energètic i d’aigua per a llars mentre duri l’estat d’alarma. Per a això, mentre estigui en vigor l’estat d’alarma, no es pot suspendre el subministrament a consumidors domèstics en el seu habitatge habitual, per motius diferents de la seguretat del subministrament, de les persones i de les instal·lacions, encara que consti aquesta possibilitat en els contractes de subministrament o accés subscrits pels consumidors.
Mesures per garantir la continuïtat del subministrament d’aigua
Us informem que l’Agència Catalana de l’Aigua, ACA, manté obert el tràmit electrònic per a sol·licitar la tarifa social del cànon de l’aigua, bonificació que s’aplica per reduïr el seu valor i garantir les necessitats básiques d’aigua de les persones en situació de vulnerabilitat. En cas d’acomplir les condicions per a l’aplicació d’aquesta bonificació, la vostra sol·licitud serà tramesa puntualment al vostre subministrador.
http://aca.gencat.cat/ca/tramits/tramits-temes/Tarifa-social-del-canon-de-laigua
Justificació dels rebuts de lloger pagats dels beneficiaris dels ajuts corresponents a l’exercici 2019 i 2020
Les persones beneficiàries dels ajuts per al pagament del lloguer pendents de l’exercici LJ, LP, LC i LM 2019 i/o LJ 2020, donada la situació d’excepcionalitat i de confinament, poden adjuntar els rebuts de lloguer pagats al següent correu electrònic: llogatersajut@gencat.cat