DETALLS DE l’ITINERARI – Coll de pal
Distància (km): 18,5 km.
Població: Berga, Guardiola de Berguedà.
Desnivell acumulat: 1234 m.
Punt d’inici: BV-4024 (Parc Natural Cadí – Moixeró).
Temps aproximat: Entre 1h30’ – 3 hores.
Senyalització: Una senyal al punt d’inici i una senyal en el punt final.
Aparcament: Bagà.
Punts d’interès: Pont de Sant Nazarí, Riugréixer, l’Hospitalet, Torrent de les Rovires, Mirador de la Devesa, Refugi del Rebost, Trencapinyes, Torrent del Coll, Xalet-Refugi Coll de Pal, Restobar Bastareny, Parc Gavà, Pont del Molí, Museu Càtar, El Bastareny i Església de Sant Esteve de Bagà.
Punt de final: Coll de Pal.
Cartografia: Berga 1:25.000. Institut Cartogràfic de Catalunya El Berguedà 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya.
Serveis inclosos: Per a altres serveis dintre del municipi, consulteu l’apartat serveis turístics:
- Refugi del Rebost.
- Camping Bastareny.
- Apartament Cadí – Moixeró.
- Apartament Bagà.
- Bar de Tapes – Bar Porxada.
- Forn de Pa Obiols.
- La Timba.
- Bar centre.
- Bar Cafeteria Avenida.
- Bar Ovidi.
- Cafeteria Restaurant-La Flor de Lis.
- Fruits del bosc.
- Bar Restaurant Claudia.
- El Caliu de Bagà.
- El Copes.
- Restaurant Niu Nou.
- Frankfurt Chaplin.
- Ca l’amagat.
- Restaurant la Pineda.
- El Copes.
- Hostal Cal Batista.
- Botigues de Queviures Guissona.
- Roges Supermercats Spar.
- Ca la Vermella.
- Niu Descans.
- Botiga de Queviures Agustí Cuní.
Descripció
Català:
Ens trobem davant d’un port de muntanya de categoria especial (HC). Amb una distància de gairebé 20 quilòmetres, 1284 metres de desnivell positiu i una pendent mitjana del 6,6%, afegit que superem els 2000 metres d’altitud i rampes de fins el 12% – 13%, el converteixen en un port de muntanya de molta entitat. Coll de Pal, és un dels ports de muntanya més durs de la geografia catalana. Situat en el municipi de Bagà, forma una divisió natural entre les comarques del Berguedà i la Cerdanya, alhora que separa les valls del Llobregat i el Segre. A partir d’aquesta localitat, partim per la carretera BV – 4024 i ascendirem en orientació sud. Després d’un primer quilòmetre molt exigent, amb alguna que altre rampa dura, realitzem un lleuger descans fins el quilòmetre 2. Una de les característiques d’aquest port és la seva constància, ja que a partir del quilòmetre 3 no realitzarem cap quilòmetre per sota del 5%, sent la majoria entre el 6% i 8%. Sobre el quilòmetre 4 passem per sota del viaducte de Gréixer. Aquesta part és la més opaca de tot el port, ja que la carretera s’endinsa entre roca poderosa. Entre els quilòmetres 5 i 7 passem pels dos quilòmetres més exigents de l’ascens, formats la gran majoria per una llarga recta amb mitjanes pròximes al 10%. A prop del quilòmetre 7, disminueix sensiblement el percentatge, després de realitzar una gran corba de ferradura. És en aquest punt, on comencem a tenir unes imatges d’estampa de tot el Berguedà. De nou, emprenem rampes exigents, en aquest cas al voltant del 8%. Sortint del quilòmetre 8, el port torna a endinsar-se en una zona boscosa. Aquesta part del port té una mitjana entre el 7% i 8%. Passat el quilòmetre 9, deixem a l’esquerra la Font de la Ona. El port, a l’estar orientat al sud, pot arribar a ser temible en mesos estivals, ja que podem patir les altes temperatures. És en aquest punt, on el port canvia de fisonomia, sortim d’una zona boscosa cap a una zona molt més exposada a l’aire on tenim unes vistes esplèndides. Anirem ascendint amb un gran precipici a la nostra dreta i en paral·lel una zona rocosa molt afilada, tenint al fons, el Pedraforca. Dels quilòmetres 10 al 12 els percentatges tenen una mitjana del 8% i encara comptem amb alguna que altre rampa per sobre del 10%. Així mateix, en el quilòmetre 11 deixarem endarrere el Mirador de la Dehesa (1550 metres). Després de passar la zona rocosa, tenim una primera imatge visual de on acaba el port. Ens tornarem a endinsar en una zona boscosa però a més altitud on la vegetació serà diferent. Entre els quilòmetres 13 i 15 seguim amb una mitjana similar entre el 6% i 8 %, però aquest tram té forces rampes del 10%. A la cota 1700, deixarem endarrere el Mirador d’Orris. Del quilòmetre 14 al 17, faltarà poc per arribar a les immediateses del Xalet de Coll de Pal, on el percentatge ha anat disminuint progressivament fins un còmode 5%. Però en aquí, el percentatge torna a augmentar i la fatiga també, sumat a que ens trobem en una cota alta, podem trobar que la meteorologia és més hostil i que el vent fa acte de presència. El port, finalitza a la divisòria amb la Tosa d’Alp i coronem en un marc incomparable veient la cara nord de la Cerdanya.
Castellano:
Nos encontramos delante de un puerto de montaña de categoría especial (HC). Con una distancia de casi 20 quilómetros, 1284 metros de desnivel positivo y una pendiente media del 6,6%, añadiendo que superamos los 2000 metros de altitud y rampas de hasta el 12%-13% que lo convierten en un puerto de montaña de mucha entidad. Coll de Pal es uno de los puertos de montaña más duros de la geografía catalana. Situado en el municipio de Bagà, forma una división natural entre las comarcas del Berguedà y la Cerdanya, a la vez que separa los valles del Llobregat y del Segre. A partir de esta localidad, partimos hacia la carretera BV – 4024 y ascendimos orientación sur. Después de un primer quilómetro muy exigente, con alguna que otra rampa dura, realizamos un ligero descenso hasta el quilómetro 2. Una de las características de este puerto es su constancia, ya que a partir del quilómetro 3 no realizaremos ningún quilómetro por debajo del 5%, siendo la mayoría entre el 6% y el 8%. Sobre el quilómetro 4 pasamos por debajo del viaducto de Gréixer. Esta parte es la más opaca de todo el ascenso, ya que la carretera se adentra entre roca poderosa. Entre los quilómetros 5 y 7 pasamos por los tramos más exigentes de todo el ascenso, formado, la gran mayoría por una larga recta con pendientes máximas próximas al 10%. Cerca del quilómetro 7, disminuye sensiblemente el porcentaje, después de realizar una gran curva de herradura. Es en este punto, donde empezamos a tener una imágenes de estampa de todo el Berguedà. De nuevo, emprendemos las rampas más exigentes, , en este caso, en torno al 8%. Saliendo del quilómetro 8, el puerto, vuelve a adentrarse en una zona boscosa. Esta parte del puerto, tiene una media entre el 7% – 8%. Pasado el quilómetro 9, dejamos a nuestra izquierda la Font de la Ona. El puerto, al estar orientado al sur, puede llegar a ser temible durante los meses estivales, ya que podemos sufrir las altas temperaturas. Es en este punto, donde cambia la fisonomía, salimos de una zona boscosa a una zona mucha más expuesta al viento y con unas vistas espléndidas. Iremos ascendiendo con un gran precipicio a nuestra derecha y en paralelo una zona rocosa muy afilada, teniendo al fondo el Pedraforca. De los quilómetros 10 al 12 los porcentajes tienen una media del 8% y aún contamos con alguna que otra rampa sobre el 10%. Así mismo, en el quilómetro 11 dejamos atrás el Mirador de la Dehesa (1550 metros). Después de pasar una zona boscosa pero a más altitud donde la vegetación será distinta. Entre los quilómetros 13 y 15 seguimos con una media similar, entre el 6% y 8% pero en este tramo tiene rampas del 10%. A la cota 1700, dejamos atrás el Mirador de l’Orri. Del quilómetro 14 al 17, faltará poco por llegar a las inmediaciones del Chalet de Coll de Pal, donde el porcentaje ha ido disminuyendo progresivamente hasta un cómodo 5%. Pero aquí, el porcentaje vuelve a aumentar y la fatiga también, sumado que ya estamos en una alta cota, podemos encontrar una meteorología hostil y que el viento haga acto de presencia. El puerto, finaliza a la divisoria de la Tosa d’Alp y coronamos en un marco incomparable viendo la cara norte de la Cerdanya.
Altigrafia:
Track:
ENLLAÇ