DETALLS DE l’ITINERARI – Coll de pradell (des de Vallcebre)
Distància (km): 8,04 km.
Població: Vallcebre.
Desnivell acumulat: 667 m.
Punt d’inici: B-401.
Temps aproximat: Entre 1 – 2 hores.
Senyalització: Una senyal al punt d’inici, senyals quilomètriques a partir de l’Ajuntament de Vallcebre i una senyal en el punt final.
Aparcament: Trencall B-401.
Punts d’interès: Mirador de Cap Deig, Torrent de la Jou, Masia Cal Metge, Cercle Aventura Espai Actiu Vallcebre, Ajuntament de Vallcebre, Simón, Pla de la Barraca, Cal Marxa, Torrent del Coll de Pradell, Via Ferrata de Vallcebre – Cal Curt – Roques d’Empalomar, Pla de la Barraca, Cal Marxa, Associació de Trens Miners Turístics.
Punt de final: Coll de Pradell.
Cartografia: Berga 1:25.000. Institut Cartogràfic de Catalunya El Berguedà 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya.
Serveis inclosos: Per a altres serveis dintre del municipi, consulteu l’apartat serveis turístics:
- La Rectoria de Vallcebre.
- L’SG.
Descripció:
Català:
Un ascens curt però explosiu al Coll de Pradell des de Vallcebre, un port de categoria especial (HC), amb una altitud màxima de 1728 metres. Els primers quilòmetres són lleugers i no ens presenten cap dificultat, fins i tot en alguns trams hi ha petits plans on podem recuperar. A partir de la font del quilòmetre 4,3 ja observem que anem guanyant altura, sense que la carretera presenti grans dificultats (en torn al 5% – 6%). De seguida trobem un encreuament i anirem cap a mà esquerra direcció Vallcebre i avanç d’arribar a aquesta població, en un petit mirador, tindrem unes bones vistes sobre la serra del Cadí. Un cop passem Vallcebre, la carretera s’estreny bastant i aquí és on l’ascens comença a presentar molta duresa, amb una pendent mantinguda del 10%. Mirant amunt, podrem apreciar en una petita fissura de la muntanya el punt per on passa la carretera i tot i que sembli impossible, aquesta serpenteja i de seguida passem per ella. Passat per aquest tram dur de poc més de 2km, podrem gaudir d’un petit però agraït descans en el Pla de la Barraca, on trobem l’encreuament a Fumanya. Una zona on no fa tant temps extreien carbó i en una de les seves parets, es pot apreciar el que diuen que són petjades de dinosaure. Nosaltres seguim direcció Coll de Pradell i la carretera torna a millorar, sent més ample i recent asfaltada. Comencen un seguit de corbes de ferradura on la pendent es posa al 14% i al arribar a un berenador amb una espècia de llac artificial, ja es veu el que ens queda. Una recta que a mesura que ens anem apropant s’inclina cada cop més. Una senyal del 20% ens avisa del tram, on l’asfalt dona pas al ciment per tenir millor adherència. En aquests 400 metres que dura el ciment, trobarem la major pendent de tota l’ascensió, amb una punta del 24%. A continuació, tornem a l’asfalt amb una forta pendent del 15% fent una doble corba de ferradura. En aquest lloc trobem una petita via de tren de la zona minera. Passada la via, ens ve un descans de 300 metres, avanç d’afrontar un últim tram, encara molt dur, amb pendents del 18%. Quan coronem el Coll de Pradell tenim unes vistes perfectes sobre el Pedraforca amb les seves imponents parets. Podem fer el descens pel mateix lloc on hem pujat o bé podem anar direcció Coll de la Trapa que és un descens més fàcil i planer. En un dels trams de descens trobarem la zona d’esbarjo de la Pleta, una zona amb berenadors i barbacoes. Passada aquesta zona el desnivell de baixada torna a ser més pronunciat (en torn al 10%) fins arribar al Coll de la Trapa a 1320m. Des d’aquest coll, tenim l’opció d’anar a Gósol o bé tornar al punt de partida anant direcció Saldes.
Castellano:
Un ascenso corto pero explosivo al Coll de Pradell des de Vallcebre, un puerto de categoría especial (HC), con una altitud máxima de 1728 metros. Los primeros kilómetros son llevaderos y no presentan ninguna dificultad, incluso en algunos tramos hay pequeños llanos donde poder recuperar. A partir de la fuente, en el km 4,3 ya observamos que vamos ganando altura, sin que la carretera presente grandes dificultades, en torno al 5% – 6%. En seguida, encontramos un cruce y lo tomaremos a la izquierda dirección Vallcebre y antes de llegar a esta población, en un pequeño mirador, tendremos unas buenas vistas sobre la sierra del Cadí. Una vez pasado Vallcebre, la carretera se estrecha bastante y empieza a presentar mucha dureza, con una pendiente muy sostenida por encima del 10%. Mirando hacia arriba, podemos adivinar en una pequeña brecha de la montaña el paso de la carretera., esta serpentea y en seguida pasamos por ella. Pasado este duro tramo de poco más de 2km podemos disfrutar de un pequeño pero agradecido descanso en el Pla de la Barraca, en donde se encuentra el cruce de Fumanya. Una zona donde no hace tanto tiempo se extraía carbón y en una de sus paredes, se pueden apreciar lo que dicen ser huellas de Dinosaurio. Nosotros seguimos dirección Coll de Pradell y la carretera vuelve a mejorar, siendo más ancha y bien asfaltada. Empiezan una serie de curvas de herradura donde la pendiente se pone al 14% y al llegar a un merendero con una especie de lago artificial, ya se ve lo que espera, una recta que a medida que nos acercamos se inclina cada vez más. Una señal del 20% nos avisa del tramo, en donde el asfalto da paso al cemento para tener mayor agarre. En estos 400 metros que dura el cemento, encontramos la mayor pendiente de toda la ascensión, con una punta del 24%. A continuación, vuelve el asfalto aún con fuerte pendiente del 15% haciendo una doble curva de herradura. En este lugar se encuentra una pequeña vía del tren de una zona minera. Pasada la vía nos viene un descanso de 300 metros, antes de llegar a una pendiente de 500 metros con un porcentaje del 18%. Coronamos el Coll de Pradell en donde tenemos unas fantásticas vistas al Pedraforca con sus imponentes paredes. Podemos iniciar el descenso por la vertiente que hemos subido o bien podemos ir dirección al Coll de la Trapa. En uno de los tramos de bajada se encuentra la Pleta, zona de merendero con barbacoas. Pasada esta zona, el desnivel de bajada vuelve a ser más pronunciado, en torno al 10% de pendiente, hasta el Coll de la Trapa de 1320 metros. Una vez aquí, tenemos la opción de ir hacia Gósol o regresar al punto de partida, pasando por Saldes.
Altigrafia:
Track:
ENLLAÇ